Ontwerpwedstrijd logo

We willen zo veel mogelijk mensen betrekken bij de Goede Doelen Week en het talent benutten dat aanwezig is onder de Bestse bevolking. Daarom nodigen we iedereen uit om een ontwerp in te leveren voor ons logo. Natuurlijk is er ook een prijs te verdelen. Voor de winnaar is er voor 2 personen een 3-gangen aanschuifmenu bij: 

Grand Café De Bank van Best
Raadhuisplein 30b, Best
www.debankvanbest.nl
www.facebook.com/debankvanbest

Iedereen kan meedoen, jong en oud. Gebruik de zomervakantie om je creativiteit te laten borrelen en ga aan de slag. 
Lever je ontwerp in voor 15 september, bekendmaking van de winnaar is naar verwachting rond 1 oktober.

Veel succes!


Wedstrijdvoorwaarden

Eisen:
- Naast het logo de naam Goede Doelen Week Best
- Samen één geheel vormen
- Logo moet ook los gebruikt kunnen worden
- Het logo dient aangeleverd te worden in een bestand waarbij het direct te gebruiken is voor druk en web. Minimale resolutie 300 dpi.



Goede Doelen Week Best

Uitstraling:

Het logo moet uitstralen:
-       Veel handen maken licht werk
-       Samendoen/werken
-       Vertrouwen
-       Actief


Algemene eisen van een logo:

 • Simpel. Een goed logo is niet te gedetailleerd. Je wilt namelijk dat het logo ook tot z’n recht komt als het heel klein gebruikt wordt.
Tijdloos. Een logo wordt ingezet voor de herkenbaarheid van het organisatie of merk. Wissel je te vaak van logo dan gaat dat ten koste van de herkenbaarheid die je al had opgebouwd. Een logo dat te trendgevoelig is, ziet er na een tijdje te gedateerd uit. Zorg dus dat het logo tijdloos is en niet te veel gebaseerd is op een trend.
Onderscheidend. Lijkt je logo te veel op dat van ander organisaties dan wordt het voor mensen moeilijker om je eigen organisatie te herkennen. Zorg dus dat je logo zich duidelijk onderscheidt van die van anderen.
Veelzijdig. Een logo pas je niet alleen toe op je visitekaartje en website, maar bijvoorbeeld ook op een pen, banner, briefpapier, visitekaartje, kleding of billboard. Overal moet het logo goed tot z’n recht komen. Of het nu groot, klein, digitaal, op papier of in folie wordt gebruikt.
Passend. Een logo moet uitstralen waar je organisatie voor staat en het moet de inwoners aanspreken.

Tijdlijn:

Juli: bekendmaking ontwerpwedstrijd
15 september: sluiting inzending
Voor 20 september: voorselectie
Week van 21 september:toelichting ontwerpers op hun logo
1 oktober: bekendmaking logo

Aanleveren van het ontwerp en jurering

• Aanleveren van het ontwerp kan per mail: info@goededoelenweekbest.nl. Vermeld bij je inzending je 06-nummer
• Jurering is door het bestuur van de Goede Doelen Week Best. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

Tips voor kleurgebruik:

Laat de betekenis van kleuren terugkomen in het logo.



Kleur en betekenis

ROODactief | energiek | leiderschap | ambitieus | daadkracht | passie
Rood is de kleur die het eerste wordt waargenomen, want zij heeft de laagste frequentie van alle kleuren. Rood komt op je af. Vandaar dat zij wereldwijd als signaalkleur fungeert. Rood is een actieve kleur aan de warme kant van het kleurenspectrum. Rood is de kleur van levenslust en veerkracht. Deze kleur vormt de basis van ons bestaan en is gekoppeld aan het eerste chakra, stuitchakra. Het is de kleur van liefde, passie en moed.

ORANJEwarm | optimistisch | spontaan | sociaal | creatief
Oranje is de kleur van creatieve scheppende levenskracht, invoelendheid en positieve sociale contacten. De kleur is stralend en zorgt ervoor dat je opgewekt en positief in het leven staat.

GEELvernieuwend | mentaal sterk | bewegelijk | opgewekt
Van alle kleuren bevat geel het meeste licht. Het is een krachtige, stralende kleur en kleurtherapeuten adviseren geel dan ook als hét middel tegen neerslachtigheid. Geel symboliseert de zon en nieuw leven, en staat voor activiteit en positief denken. Geel is de kleur van lichtkracht, energie en wijsheid. Met geel kun je zelfverzekerd in het leven staan.

GROENbalans | groei | gezond | overvloed | veilig | stabiel
Groen is de kleur van evenwicht, harmonie en groei. De kleur groen is rustig en schenkt je in overvloed alles wat je in dit leven nodig hebt. Groen is ook de kleur van de natuur en de toekomst. Zij werkt kalmerend op lichaam en geest en staat voor inzicht, wijsheid en toewijding.

ROZEzorgzaam | sensitief | voedend | onvoorwaardelijk
Roze is de kleur van onvoorwaardelijke liefde, vrouwelijkheid, zachtheid en kwetsbaarheid. Magenta is een combinatie van rood en violet en staat voor sensualiteit en weelderigheid. De naam komt van een Italiaans dorp in Lombardije waar een bloedig gevecht heeft plaatsgevonden. Wordt ook wel fuchsia genoemd, naar de kleurstof fuchsine die de Fransen hebben ontwikkeld.

BLAUWcommunicatie | zakelijk | ruimte gevend | betrouwbaar
Blauw is de kleur van de vrede, eenheid, openheid en harmonie. Blauw symboliseert de verstilling en oneindigheid: het is de kleur van de hemel en de zee. Blauw geeft je een gevoel van ruimte. Blauw is een primaire kleur aan de koele kant van het kleurenspectrum, maar omvat ook warmere tinten, die richting violet gaan. Net als groen is blauw kalmerend en bevordert deze kleur het denken en de concentratie.

BLAUWGROEN/TURKOOISexpressief | individualistisch | avontuurlijk
Stimuleert je persoonlijke ontwikkeling. De kleur spoort je aan je eigen pad te vinden.

VIOLETinspiratie | zelfreflectie | verdieping | onconventioneel | fantasie
Violet is de kleur die kunstenaars, mystici en de spiritueel ontwikkelden haar inspiratie geeft. Het is de kleur van vertrouwen, intuïtie en mystiek.

GRIJSneutraal | beschouwend | onuitgesproken
Grijs heeft iets tegenstrijdigs: het is de kleur van het veranderlijke (mist, rook en wolken) maar het wordt ook geassocieerd met het onvergankelijke en staat voor stabiliteit, elegantie en geborgenheid.

WITzuiver | helder | fris | eerlijk | neutraal
Wit staat voor puur en eenvoud. Het is de kleur van het licht en van de zuiverheid, maar ook van de nuances. In wit kan iedere kleur zich verbergen: subtiel, nauwelijks waarneembaar en intrigerend.

BRUINbasis | veilig | vertrouwd | betrouwbaar
Bruin is de kleur van de aarde. Altijd aanwezig maar nooit opdringerig. Een uitgesproken basiskleur: neutraal, natuurlijk en sfeervol. Bruintinten houden ons met beide benen op de grond en zorgen voor rust en evenwicht in hoofd én huis.

ZWARTop zichzelf staand | afstandelijk | contrastrijk
Zwart symboliseert de nacht, het donkere, het verstoppen, maar ook het omhullen en beschermen. Zwart geeft inzicht, leert ons de diepte in te gaan. Geen enkele kleur is goed of slecht. Soms moeten we door het donkere heen om weer bij het licht te komen. Daarom staat zwart ook voor realiteitszin, transformatie, beheersing en creativiteit.